Hur kan vi hjälpa dig?
Vi får in många frågor till vår kundtjänst, här hittar du svaren på de frågor som många just nu ställer. Skulle du inte hitta svarat på just din fråga är du välkommen att kontakta oss, så svarar vi oftast inom 24h.
Vad gör Axident?
Vi hittar dina försäkringar åt dig, driver ditt ärende och hjälper dig att få rätt ersättning för din personskada. Självklart Vi tar bara betalt om vi lyckas.
Vi sköter dina kontakter med försäkringsbolagen och ser till att du får den ersättning du har rätt till.
Vi hjälper dig med trafikskador, arbetsskador, patientskador, överfallsskador och andra olycksfallsskador. Vi kan även hjälpa till om du har blivit drabbad av en sjukdom.
Vilken ersättning har du rätt till för din personskada? Gör vårt test och se om vi kan hjälpa dig redan idag! Test
Måste jag söka vård?
För att ersättning skall lämnas från din olycksfallsförsäkring krävs att du sökt läkarvård i nära anslutning till olycksfallet. De besvär du söker ersättning för måste visats sig inom ett eller ett par dygn.
Skapa ett ärende här så hjälper vi dig att driva ditt försäkringsärende.
Vad kan jag få ersättning för?
Rätten till ersättning anges i olycksfallsförsäkringens villkor. Ett olycksfall är en plötslig oförutsedd händelse. Oftast krävs ett läkarbesök för att du skall kunna använda försäkringen. Du har vanligtvis rätt till ersättning för vissa kostnader exempelvis läkarbesök. Du har vanligtvis rätt till sveda och värk ersättning, medicinsk invaliditet och utseende mässing förändring. Vissa försäkringar ger kompensation för skadebetingad inkomstförlust.
För att ta reda på vad du kan få i ersättning för just din skada, gör vårt Gratis test här.
Hur mycket ersättning kan jag få?
Det som avgör vilken ersättning du har rätt till är försäkringsvillkoren om det är en olycksfallsförsäkring. I vissa försäkringar, exempelvis Trafikförsäkringen och vissa Ansvarsförsäkringar regleras ersättningen utifrån Skadeståndslagen som är lagreglerad.
Skadeståndslagen är mer flexibel och dynamisk vilket medför att ersättningen inte är schabloniserad som en olycksfallsförsäkring. Vissa olycksfallsförsäkringar är tecknade utifrån olika försäkringsbelopp, vilket medför att du får en högre ersättning om du betalat ett högre försäkringsbelopp.
Hur gammal kan min skada vara?
Kan jag söka ersättning för psykiska besvär?
Hur mycket kostar det?
Det kostar ingenting att starta ett ärende hos oss, inte heller om du blir nekad ersättning från försäkringsbolaget. Om ärendet däremot resulterar i ersättning så tar vi 20% inkl. moms eller max 25 000 SEK. Detta räknas som skattefri inkomst. Vi har antagligen marknadens lägsta arvode för denna tjänst, vi tål att jämföras.
Hur lång tid tar det att använda Axident
Tiden för ditt ärende hos oss på Axident beror helt och hållet på vilken typ av skada eller olycka du anmäler. Vanligtvis tar det ca 12-18 månader från första skadedagen för att skadan ska kunna läka ordentligt innan försäkringsbolaget vill göra en bedömning i ditt ärende. När vi på Axident och våra försäkringsexperter anmält din skada till försäkringsbolaget finns det ibland möjlighet att få en tidigare ersättning för sveda och värk samt kostnader och inkomstförlust som uppkommit i samband med skadan eller olyckan.
Måste jag veta rätt datum?
Ja, det är viktigt att rätt datum anges när din skada skedde. Du kan även logga in på 1177.se för att komma åt dina journaler för de senaste vårdbesöken, där du kan se besöksdatum. Du kan sedan ladda upp dom på ditt Axident konto Mina Sidor
Vad menas med försäkringsbedrägeri?
Jag är under 18 år gammal, kan jag ändå skapa ett ärende?
Är du under 18 år får du inte ingå rättshandlingar. Din vårdnadshavare måste ingå avtal att Axident företar rättshandlingar för din räkning. Däremot kan din vårdnadshavare, vanligtvis förälder, skapa ett ärende åt dig med sitt eget Bank ID. Vårdnadshavaren kommer då att bli kontaktperson.
Hur går det med mitt ärende?
Du kan alltid besöka Mina Sidor för att se hur långt ditt ärende gått i handläggningen. Vid frågor kan du alltid maila eller chatta med oss.
Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?
Hur kompletterar jag information till mitt ärende?
Måste jag ha Bank ID?
För att kunna skapa ett ärende hos oss så krävs det att man kan legitimera sig med Bank ID. Genom att du signerar vår digitala fullmakt så får vi möjligheten att företräda dig och sköta hela försäkringsprocessen åt dig på ett säkert sätt.
Kan ni se vilka försäkringar jag har?
Nej. Utan din hjälp kan vi inte ta reda på vilka försäkringar du har. Om vi skulle sakna någon väsentlig information så hör vi av oss till dig antingen via mejl eller telefon.
Hur kan jag komma i kontakt med er?
Du når oss snabbast via vår chatt som är öppen alla vardagar 9-16. Klicka här för att komma till chatten.
Du kan även nå oss via Telefon: 031 797 53 28. Vår kundtjänst är öppen måndagar och tisdagar mellan klockan 09-12. Övrig tid mån-fre 9-16 når du oss via chatten.
